TIPY NA VÝLET

Mikroregion Kozákov je dobrovolný svazek obcí Chuchelna, Semily a Záhoří, založený a registrovaný v roce 1999.

Tipy na výlet

Čtyři z pěti turistů by doporučili

• Údolí Jizery - Riegrova turistická stezka
  • Kamenického stezka
  • Palackého stezka
  • Kozákov - Riegrova turistická chata s rozhlednou
  • Drábovna, Chléviště, Kudrnáčova pec (Kozákov)
  • Měsíční údolí (Kozákov)
  • Radostná studánka (Kozákov)
  • Votrubcův lom a muzeum polodrahokamů
  • Galerie profesora Hrachy ve Smrčí
  • Muzeum a Pojizerská galerie v Semilech
  • Kozákov
  • Prackovský vrch (Vzdychánek)
  • Krkavčí skála
  • Ferrata Vodní brána
  • lom na Slapě
  • Bohmova vyhlídka (Riegrova stezka)
  • Masarykova vyhlídka
  • Vyhlídky na Kamenického stezce

Více informací naleznete také na stránkách města Semily, v informacích TURISTA A VOLNÝ ČAS

Pěší výlet na Kozákov

Od rozcestníku na semilském náměstí se můžeme pustit po žluté značce, silnicí do Chuchelny, dále polní cestou do Komárova a po ní vyjdeme až na Kozákov.

kozakov_chata_small.jpg, 15kBMy se ale z křižovatky turistických značek vydáme po zelené značce a za železničním přejezdem odbočíme doleva. Vystoupáme až k lavičce Na Rovném, odkud je krásný výhled do krajiny a kde si můžeme po trochu náročnějším výstupu odpočinout. Po krátkém asfaltovém úseku, kdy sejdeme k Palučinskému potoku, pokračujeme jeho údolím až na Komárov, kde se sbíhá více turistických cest. Pokračujeme stále po zelené, která nás zhruba po jednom kilometru dovede až na vrchol Kozákova.

K výletům jsou nejvhodnější dny s dobrou viditelností, protože za jasného počasí můžete z b na vrcholu zhlédnout až čtvrtinu Čech. Z ochozu čtyřicetimetrové věže je nádherný kruhovitý výhled na Krkonoše, Jizerské hory, Orlické hory a Český ráj.

Turisticky zajímavý je ale nejen vrchol hory , ale i další místa na svazích. K těm patří například skalní bradlo Drábovna, která prý ve středověku sloužila jako strážní hláska, dále zpřístupněné pseudokrasové jeskyně Babí a Kudrnáčova pec nebo studánka Radostná.

V Riegrově turistické chatě se můžete po 6,5 kilometrech posilnit před další cestou.

Pěší výlet Údolím Jizery

Trasa začíná na semilském náměstí u rozcestníku turistických značek. Vydáme se po červené značce asi 2 km do obce Bítouchov. Cestou procházíme kolem zvoničky - zachovalé památky lidové architektury. Červená značka nás již dále dovede na Riegrovu stezku.

Krajem lesa dojdeme na začátek kaňonu a po visuté železné galerii, dlouhé 77 m, překonáme vstupní skalní bránu. Při chůzi po galerii si zejména zájemci o botaniku všimnou mnoha zajímavých druhů rostlin, přežívajících na skále.

Stezka pokračuje kolem jezu, kde začíná 1300 metrů dlouhý tunel, který odvádí vodu do podspálovské hydroelektrárny. Mineme skálu U Lva a serpentinami vystoupáme na Böhmovu vyhlídku s přilehlým "Pěšorestem" - odpočívadlem vybízejícím k posezení a odpočinku. Nyní se nacházíme v nejkrásnější partii kaňonu s výhledem na Krkavčí skálu, na téměř vyschlé řečiště plné balvanů a na železniční tunely na protilehlém břehu řeky.

Za Pěšorestem sestoupíme až k řece - stezka zde prochází 12 m dlouhým tunelem, kde se v zimě tvoří krásné ledové krápníky. Mineme studánku Antala Staška, která dříve nabízela osvěžení pramenitou vodou, a poté se před námi údolí otevírá a nabízí pohled na soutok Jizery s Kamenicí, unikátní hydroelektrárnu a přilehlý Hotel Pod Spálovem. Zde se můžeme občerstvit v restauraci a rozmyslet si, kudy bude naše cesta po 5,5 km pokračovat.

Cyklotrasa "Od Jizery na Kozákov"

Na doporučený okruh nastupte v Semilech u sousoší Antala Staška a Ivana Olbrachta, kde najdete cyklotrasu č. 4170 ve směru na Železný Brod. Po ní pojedete po proudu Jizery do Bítouchova. Cestou z údolí Jizery vám cyklotrasa nabídne nádherné výhledy na Semily, Kozákov a v oblasti Masarykovy vyhlídky i na Krkonoše.

Minete Sejkorskou kapličku a stále po cyklotrase č. 4170 sjedete silnicí na velkou křižovatku s mostem přes Vošmendu. Z křižovatky lze dojet po cyklotrase č. 4171 přes Bozkov k známým Bozkovským dolomitovým jeskyním. Náš doporučený okruh pokračuje stále po cyklotrase č. 4170 údolím Vošmenky a Kamenice do Podspálova.

Restaurace u soutoku Jizery a Kamenice je ideálním výchozím bodem pro pěší okruh Riegrovou stezkou, která je pro cykloturisty nesjízdná a nepřístupná. Za zhlédnutí jistě stojí stále funkční malá vodní elektrárna. Na kole budete z Podspálova pokračovat po proudu Jizery stále po cyklotrase č. 4170 do Železného Brodu.

Kdo si chce prohlédnout město (muzeum, Běliště, Trávníky), použije cyklotrasu č. 4072, která ho bezpečně dovede na náměstí, kde je i informační středisko. Náš doporučený okruh vede z ®elezného Brodu po silnici do Koberov, kde zatím končí značení cyklotrasy č. 4170.

Na okraji Koberov odbočíte vlevo a po silnici značené modrou pásovou cykloznačkou budete pokračovat stoupáním přes Chloudov do Dlouhého. Ve Smrčí (Galerie akademického sochaře Miroslava Hrachy) projedete stále po modré kolem začátku cyklotrasy č. 4175, která vede přes Chuchelnu do Semil.

Náš okruh stoupá stále po modré přes Pipice do Záhoří. Za obcí budete silničkou pokračovat ve stoupání na Kozákov, jen zaměníte modrou značku za červenou, která vás vyvede až na vrchol Kozákova (744 m.n.m.) s Riegrovou turistickou chatou a rozhlednou na vrcholu.

Pro návrat do Semil vám bude nejprve vodítkem stejná červená cyklotrasa, která vás dovede přes Komárov na křižovatku do Bačova. Odbočíte vlevo po cyklotrase č. 4175, sjedete nejprve po silnici a v závěru po místní strmé asfaltové komunikaci zpět do Semil.